vrijdag 3 maart 2017

Notenbrood

Of gelijk welk ander brood in feite, zo ongeveer. Ik vertrek van het recept voor bruin brood uit De Basis van Homarus, maar pruts altijd wel wat met de verhoudingen naargelang de bloem die ik gebruik, en of ik er noten of olijven of wat dan ook in smijt. Hoe zwaarder hetgeen ik er in smijt, hoe meer gist, denk ik dan zo.

Wat?

  • 42 g verse gist (ofte, één blokje)
  • 1 soepkom lauw water
  • 1 tl suiker
  • 700 à 1000 g bloem
  • 1 tl zout
  • nog lauw water in reserve
  • 1 soepkom gehakte noten

Hoe?

Begin met de gist op te lossen in het kommetje lauw water. Doe er de suiker bij. Dit zou 15 minuten moeten blijven staan, maar tegen dat ik mijn bloem klaar heb staan in een kom, doe ik het er al meteen bij. Als bloem gebruik ik boerenbroodmeel uit de Colruyt, dat ik nog wat aanvul met gewone patisseriebloem, omdat het anders wat te zwaar wordt.
Doe de bloem in een grote kom, maak een kuil in het midden en strooi het zout langs de rand, zodat ze niet in aanraking zal komen met de gist. Giet de opgeloste gist in de kuil in de bloem. Begin alles te vermengen. Hier gebruik ik de kneeddingen op de mixer, want dat eerste kneden, dat is toch een vuiligheid. Eenmaal alles als een brok aan elkaar hangt, werk ik verder met de handen, op een met bloem bestoven tafel. Voeg water toe zolang de deeg korrelig blijft. Het is beter om te starten met te weinig water, dan met teveel, want dan moet je bloem bijvoegen, en voor je het weet is je deeg dubbel zo groot, zonder dat je er nog gist kunt bijdoen.
Een kwartier met de handen kneden volstaat normaal gezien om het deeg elastisch en niet kleverig te krijgen. Kneden, in essentie, is de deeg telkens omplooien, een kwart draaien, omplooien, een kwart draaien enzovoort. Voor de mensen thuis filmpjes hoe het niet moethoe het wel moet, en tenslotte hoe je het moet doen om mensen te imponerenDie truc, dat uw vingers er moeten blijven instaat op het eind, dat vergeet ik altijd.
De deeg moet twee keer rijzen. Doe hem terug in de kom, leg er een natte handdoek over en zet hem voor 2 uur op een warme, vochtige plaats. Het is heel belangrijk dat het niet tocht, dus laat ramen en deuren dicht. Ik zet meestal vooraf de oven even aan op 60°C en zet de kom met het deeg daar dan in.
In Homarus staat dat je het deeg de tweede keer nog eerst 10 minuten moet kneden, maar dat is nergens voor nodig. Ik heb zelfs het gevoel dat, als ik dat doe, mijn brood veel minder rijst. Wat ik nu wel doe, is de extra ingrediënten toevoegen. Deze keer heb ik er noten bijgedaan, in stukken gehakt.
Neem de gerezen deeg uit de kom, duw de lucht eruit en spreidt hem open op de tafel. Strooi de gehakte noten eroverheen en rol de deeg op tot een worst. Rol nu de worst op tot een bol en kneed heel kort, tot de deeg weer een consistent geheel vormt. Kneed de deeg in de vorm dat je brood moet hebben en leg hem op een bebloemde ovenplaat of in een bakvorm. Bestrooi met bloem. Leg er terug een natte handdoek over en laat hem rijzen tot hij dubbel zo groot is. Reken daarvoor nog maar eens op een uur of zo.
Verwarm de oven voor op 200°C, spets wat water over de deeg en bak het brood in zo’n 30 à 40 minuten. Leg het nadien omgekeerd op een rooster om af te koelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten